web 2.0 til enterprise 2.0 – kan man kopiere samme suksess?

29 10 2009

web 2.0 og sosiale medier har slått til for full kraft i Norge. Siste undersøkelse fra TNS Gallup viser at Facebook er mer populært enn VG når sosiale medier tas inn i medieundersøkelsen. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder å ta i bruk ny medieteknologi. Noe som må være et tydelig tegn på at janteloven er truet og at vi liker å eksponere oss som mennesker.

Nette strømmes over av videosnutter og fakta informasjon som underbygger det faktum at vi kommer til å endre måten vi samhandler og kommuniserer. Ja vi har adoptert teknologien og vi liker å dele informasjon og kunnskap. Nå er neste steg å implementere samme kulturen inn i bedriftene (gi og få informasjon).

Noen bedrifter har forsøkt, andre er i tenkegropen og noen strever med å etablere en kultur for samhandling og kunnskapsdeling. Jeg er på iherdig jakt etter å finne historiene om de som lykkes og de som mislykkes, men disse er det langt mellom. Få ønsker å dele erfaringer om hvordan enterprise 2.0 prosjektet gikk….

Havner vi i samme fellen som for CRM løsningene som skulle redde alle bedriftene og være nerven i kunnskapen om kundene våre? For enkelte selskaper ble CRM løsningen ett dårlig og dyrt adresseregister over kundene og ikke noe mer. Hva skyltes dette? Ønsket vi ikke å dele den kunnskapen vi hadde om kunden, eller ble løsningene for unaturlige og komplekse å benytte? Mange føler at man ikke kan gi for mye av seg selv i jobbsammenheng da det tross alt er kunnskapen og kompetansen vår som gjør oss attraktive.  «Bedriften er jo helt avhengig av meg» – «jeg er en uerstattelig ressurs» (liker vi hvertfall å tro).

Innføring av enterprise 2.0 har helt andre utfordringer enn hva vi ser ift sosiale medier på internett. Konteksten på jobb er en annen, noen av utfordringene kan være leder – medarbeider forholdet, frykten for å tabbe seg ut, eksponering i  bedriften er farligere. Vi har muligens ikke samme kulturen på jobb som i privatlivet?

Jeg har ikke vært gjennom hele prosessen selv enda og er veldig søkende etter hvilke organisasjonskulturere som lykkes med enterprise 2.0. Hva betegner en slik kultur, hvilke bransjer har denne kulturen?

Slide nr 54 i presentasjonen «Enterprise 2.0 : Leveraging collaboration platforms to foster knowledge, innovation and productivity» av Cecil Dijoux, illustrerer nettopp noen av de motsetningsforhold man kan oppleve i enterprise 2.0 som man ikke ser ute på internett. Se presentasjonen men merk deg forholdene i slide nr 54.

Advertisements

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: